Výsledky 1. dne testu MotoGP v Sepangu

Po dvouměsíční zimní pauze se jezdci Gran Prix vrátili zpátky na trať při testu v Sepangu a zde jsou výsledky prvního dne.

Zdroj: MotoGP

Na okruhu v Sepangu v Malajsii se dnes rozjel první letošní předsezónní test jezdců královské třídy MotoGP. K dispozici mají celkem tři dny a každý den osm hodin na trati. Testování přálo i počasí, když bylo celý den sucho a horko. Všichni se samozřejmě těšili na návrat ke svým motorkám po dvou měsících zimní pauzy.

Jedním z nejsledovanějších jezdců byl samozřejmě úřadující mistr světa Marc Marquez z týmu Repsol Honda, který se vracel po operaci ramene. Marc po posledním loňském testu v Jerezu podstoupil operaci a od té chvíle jen mimo vánoce a oslav Nového roku každý den trénoval. Dnes se vrátil na trať s tím, že tak na 70% své kondice. I přes to, že zajel jen 29 kol a den ukončil dříve, byl nejrychlejší. S časem 1:59,621 ovládl dnešní klasifikaci. Hned poté navštívil mobilní kliniku. Tým Repsol Honda tu má také Stefana Bradla, testovacího jezdce, který tu je místo zraněného Jorgeho Lorenza. Stefan měl dnes také dobrý výkon a obsadil 9. pozici se ztrátou 0,593 s na Marca.

Marc Marquez

„Samozřejmě, že jsem velice rád, že můžu znovu jezdit na motorce. Byla to pro mě dlouhá zima. Na druhou stranu sice jezdím, ale je před námi ještě spousta práce. Můžu odjet pár kol, ale první den jsme ukončili mnohem dříve. Určitě jsem rád, že jsem zpátky na motorce, ale doufám, že se mi rameno bude nadále zlepšovat a v Kataru zvládnu odjet plnou závodní vzdálenost. Dnes jsme testovali nějaké díly na motorce, ale samozřejmě to byl také test mé kondice. Uvidíme zítra, jaké to bude a pokud to půjde dobře, zkusíme zajet více kol. Honda přes zimu hodně pracovala a celý seznam věcí je hodně dlouhý. Samozřejmě, že jsme dnes nevyzkoušeli všechno, ale pracujeme na tom, abychom byli připraveni na Katar.“

Marc Marquez a Alex Rins

Velice dobrý výkon dnes podal Alex Rins z továrního týmu Suzuki Ecstar, který obsadil druhé místo se ztrátou 0,259 s. Alex dnes najezdil 61 kol. Pro Suzuki je test velice důležitý pro finální výběr věcí, tak jako u ostatních továren. Pracují na základním nastavení, pracovali na různých výfukových systémech, kyvné vidlici, aerodynamice a dalších dílech pro celkové zlepšení GSX-RR. Třetí nejrychlejší byl Maverick Viñales z týmu Monster Yamaha, jehož ztráta na Alexe je jen 0,057 s. Jeho týmový kolega Valentino Rossi opět představil novou testovací helmu a celkem dnes najezdil 56 kol a obsadil 6. místo se ztrátou 0,433 s.

Alex Rins

„Dnes jsem se cítil docela dobře. Vždycky, když se vracíte po prázdninách, tak je to těžké. I přes to jsem se dnes cítil dobře a měli jsme dobré závodní tempo. Samozřejmě, že musíme dál pracovat a zítra vyzkoušet další věci, nicméně se cítím velice dobře. Zítra budeme pracovat na aerodynamice a vyzkoušíme nová aerodynamická křidélka. Kromě toho budeme pracovat na elektronice.“

V týmu Yamahy zatím panuje spokojenost. Oba jezdci se celý den usmívali a podle týmu udělali od listopadového testu progres. V minulých testech v Jerezu a Valencii vybírali hlavně směr, kterým dál vyvíjet YZR-M1. Nyní je v Sepangu čeká úkol vybrat motor pro tuto sezónu. Kromě toho testují elektroniku, díly na šasi a spoustu dalších věcí, u kterých se potřebují rozhodnout. Maverick je zatím spokojený s brzděním a elektronikou. Právě s elektronikou měla Yamaha v minulé sezóně problémy, proto pro letošek změnili strukturu a investovali mnohem více času do jejího vývoje. Yamaha tu má také nový testovací tým z Evropy. Samozřejmě, že u všech jezdců šlo také o test pneumatik Michelin.

Valentino Rossi

„Je to skvělý pozic se vrátit zpátky na motorku, moc jsem si to užíval, ale je to také fyzicky náročné, protože tady bylo teplo. První den jsme měli pozitivní pocit, pracovali jsme na přilnavosti pneumatik a také gripu v prvních kolech s novými pneumatikami. Když se podíváme na časy, tak na tom nejsme tak špatně a myslím, že je to lepší, než loni. V Jerezu a Valencii jsme pracovali na dvou variantách motoru, ale nyní tu nemáme motory pro porovnání, mám zatím jeden a s tím pracuji a to je zatím dobré. Myslím, že i do dalších testů budeme mít motor, který používáme dneska.“

Velice dobré tempo měl v závěru dne Tito Rabat, který se díky předposlednímu kolu dostal na pěkné čtvrté místo a je nejlepším jezdcem Ducati. Za ním skončil Danilo Petrucci, který je nováčkem v továrním týmu Ducati. Paolo Ciabatti uvedl, že se Petrux hlavně učí, ale do sezóny je jeho cílem bojovat o Top5 a stupně vítězů. Kromě toho pověděl, že už několikrát byl blízko vítězství, takže je jasné, že je to i cíl do letošní sezóny, ale že si uvědomují, že na jezdce je v továrně velký tlak, ale mělo by to být benefitem pro oba jezdce. Jeho týmový kolega Andrea Dovizioso skončil na 8. místě.

Andrea Dovizioso

„Dnes jsme měli dobré podmínky, takže byly časy na kolo podobné jako těm v závodě. Dnes jsme porovnávali šasi, ale musíme v tom pokračovat. Rozdíly jsou minimální, ale je to velice důležité rozhodnutí, takže v tom musíme dál pokračovat. Samozřejmě, že musíme udělat rozhodnutí i o motoru, ale to jsme v tuto chvíli tolik neřešili.“

Danilo Petrucci

„Dnes jsme porovnávali šasi. Ráno jsme testovali, jak se budu cítit na motorce. Všechno je pro mě nové. Tady je rozdíl také v tom, jak se chová tahle trať. Jinak se na ní jezdí v deset hodin ráno a jinak v jednu po obědě. Porovnával jsem několik věcí, ale zítra ráno to pro nás bude důležitější, protože se budeme snažit zajet delší vyjížďky a více kol, abychom poznali, co je lepší. Každopádně jsem spokojený, protože jsem byl od začátku rychlý, ale závod je něco jiného.“

Hodně práce během zimy také odvedla továrna KTM. Ta pracuje na novém motoru, elektronice, kyvné vidlici, šasi a do Sepangu si přivezli nejvíce věcí k otestování. KTM také zapracovala na aerodynamice, která je podobná Yamaze a Hondě a má také nový výfukový systém. Nejlepším jezdcem rakouské továrny byl desátý Pol Espargaro se ztrátou 0,692. Do ztráty jedné vteřiny se vešel také jeho bratr Aleix Espargaro s Aprilií, který ale nebyl zatím moc spokojený.

Pol Espargaro

„Jsem spokojený a udělali jsme docela dobrý pokrok. Samozřejmě, že chceme víc a snažíme se najít kompromis mezi výkonem motoru a elektronikou. Na konci dne jsem spadl, takže to není pozitivní ukončení dne. Za to se klukům omlouvám, protože jsem jim přivodil více práce, ale je to testovací den. Jinak jsem v pořádku. Zkoušíme spoustu věcí, ale dost z nich nemůžeme zatím ukázat. Loni jsme viděli, že si hodně továren hraje s aerodynamikou, takže jsme na tom zapracovali také. Naším hlavním cílem je zlepšit celý balíček, což se nám daří.“

Aleix Espargaro

„Fyzicky se cítím dobře, ale samozřejmě, že motorka je hodně náročná. I když doma hodně trénujete, na motorce je to jiné. Je to znát, ale cítím se dobře. Zatím jsme mimo Top10. Letošní motorka je lepší, než ta loňská a je podobná verzi z roku 2017, která se mi líbila, ale zatím to nestačí.“

Johann Zarco

„Bylo dobré se vrátit na trať, takže to byl perfektní den. Měli jsme spoustu věcí na vyzkoušení, když jsem oficiální jezdec. Podmínky na trati byly ráno dobré a každý byl hned rychlý. Já jsem se snažil dobře poznat motorku KTM a také mi tým předával více a více informací, na kterých jsme společně pracovali při vývoji motorky. Od listopadu jsme na motorce udělali hodně změn, takže nyní chceme poznat, jak na tom motorka je. Nyní se dokážu udržet za rychlými jezdci a mohu lépe poznat silné a slabé stránky našeho stroje.“

Alex Rins a Marc Marquez

Nejlepším nováčkem je opět Francesco Bagnaia z týmu Pramac Racing, ale spokojený byl i jeho týmový kolega Jack Miller, který obsadil 11. místo.

Jack Miller

„Je dobré, že jsme se vrátili zpátky na motorku. Na první motorce jsem na konci dne spadl a musel jet na druhé motorce, se kterou jsem nebyl tak spokojený. Zatím to byl ale pozitivní test, nalezli jsme pár věcí, musíme dál víc pracovat na nastavení. Většina věcí, které jsme dnes vyzkoušeli, byly pozitivní. Máme toho ještě hodně k otestování, ale ještě nás čekají dva dny. Samozřejmě, že je pěkné, že mám podporu továrny, která mi hodně pomáhá a dává dobrou zpětnou vazbu.“

Hodně sledovaný byl také Cal Crutchlow ze satelitního týmu LCR Honda. Cal se vracel po zranění kotníku, které si přivodil loni při GP v Austrálii. Ten už chodí bez berlí, ale stále ho noha limituje při jízdě a nemůže naplno používat zadní brzdu. Dnes nakonec najezdil 51 kol a obsadil 14. místo.

Cal Crutchlow

„Cítím se dobře a jsem rád, že jsem se vrátil ke svému týmu. Byl to těžký den a první kola byl hrozně zvláštní. Nevěděl jsem, co mám dělat. Necítím se fantasticky, ale cítím, že v této sezóně můžu být konkurenceschopný. Je dobré, že jsem po takové době zpátky na motorce. Tým odvádí skvělou práci, reagují na moje informace a moc si to s nimi užívám. Postupně jsem zrychloval. Začal jsem na motorce 2018, abych si zvykl na jízdu, ale dnes odpoledne jsem dostal letošní motorku. Na ní jsme začali pracovat na nastavení, abychom poznali, jak se chová. Byla to ale chvíle, přibližně hodina a půl, takže zatím nemůžu říct nějaké zásadní rozdíly, protože musíme zapracovat na nastavení elektroniky i šasi.“

Takaaki Nakagami

„Myslím, že pozice není tak špatná. Dnes ráno jsem potřeboval trochu času, než jsem si na motorku zvykl, protože jsem na ni seděl naposledy v listopadu. Samozřejmě, že jsem se v zimě snažil trénovat na motorce, ale na motorce MotoGP je to jiné. Snažil jsem se získat dobrý pocit na motorce a časy nebyly špatné. Nyní se musíme soustředit na nastavení motorky, protože se zatím necítím dobře při brzdění, ale na první den je to dobré. Zatím nemáme žádné nové díly, takže je to pro nás jednoduché – je to o tom hodně jezdit a pracovat na nastavení.“